LEPS

Researches

Appropriation d’un glucomètre connecté à mesure flash par les personnes vivant avec un diabète en contexte d’éducation thérapeutique

Appropriation of a connected flash glucose meter by people living with diabetes in a therapeutic education context

Project overview Realistic evaluation carried out with 24 users and 24 caregivers in 4 centers in the Paris region accompanying people living with diabetes in the use of the connected flash glucose meter. The study proposes a middle range theory explaining the appropriation phenomenon, highlighting the interventions that were carried out, the contexts of influence and the mechanisms involved in this process.

Collaboration Research Chair on New Nursing Practices, Université de Montréal (CRSI-UdeM)
Armed Forces Health Service

Research team

Rémi GAGNAYRE

Rémi GAGNAYRE

Professeur émérite en Sciences de l’éducation et de la formation - Ancien Directeur du LEPS

Her work focuses on the actors, devices and systems at the interface between education and health that contribute to learning from a perspective of health promotion, cognitive justice and empowerment.

Activités récentes : Ongoing supervision of 7 PhD students and project manager for LEPS and the Ecole Universitaires de Recherches en Sciences infirmières (University School of Nursing Research)

Publications récentes : Nokovitch L, El Hajj H, Deneuve S, De Andrade V, Gagnayre R, Margat A. Visual–spatial abilities enhancement and spatial anatomy learning: A systematic review. Med Educ. 2025;1‐11. doi:10.1111/medu.70022
Soleymani D, Pougheon-Bertrand D, Gagnayre R. A Digital Behavior Change Intervention for Health Promotion for Adults in Midlife: Protocol for a Multidimensional Assessment Study, JMIR Res Protoc 2025;14:e60559 URL: https://www.researchprotocols.org/2025/1/e60559 doi: 10.2196/60559
Mehrnoosh Yazdanbakhsh, Vincent De Andrade, Laurence Spiesser-Robelet, Rémi Gagnayre ,The need for educational intervention for breastfeeding women and the professional practice of midwives in France to promote breastfeeding: A joint explanatory study, Eur J Midwifery 2024;8(December):73 https://doi.org/10.18332/ejm/191176
Foucaut A.-M., Aumaître A., Gagnayre R., Implementabilité de l’intervention multimodale sur les déterminants et facteurs de l’activité physique après le traitements en oncologie ( DeFActo 2), Cahier de nutrition et de diététique, 2024
Allory E., Scheer J., De Andrade V., Garlantézec R., Gagnayre R., Characteristics of self-management education and support programmes for people with chronic diseases delivered by primary car team : a rapid review. BMC Primary Care (2024) 25:46 https://doi.org/10.1186/s12875-024-02262-2
Quesnay P, Gagnayre R. L’approche par compétences dans les formations en santé : de la prescription aux pratiqques pédagogiques. Carrefours de l’Education. N°59, Juin 2025, 45-61

Email : remi.gagnayre@univ-paris13.fr

ORCIDResumePublication

José COTE

José COTE

Professeur Titulaire

Université : Université de MontréalLaboratoire : Chaire de recherche sur les nouvelles pratiques de soin infirmiers.

Activités récentes :

Publications récentes :

Email :

ORCIDRESEARCHGATE

Lyse BORDIER

Lyse BORDIER

Professeure agrégée

Université : Ecole du Val-de-Grâce, ParisLaboratoire : Hôpital d’instruction des Armées Bégin, Saint-Mandé

Activités récentes :

Publications récentes :

Email :

ORCID

Pougheon D.

Pougheon D.

Activités récentes :

Publications récentes :

Email :

Bihan H.

Bihan H.

Activités récentes :

Publications récentes :

Email :

Research themes

Individual and collective skills to support empowerment
Health Promoting Environments
Reorientation of health services and professional training

Technical data

Code
APPRO-FSL
Funding
Yes
Period of realization
In preparation