LEPS

The LEPS team

Honorary members

Pierre LOMBRAIL

Pierre LOMBRAIL

Professeur émérite

Activités récentes :

Publications récentes :

Email :

ORCIDResume

Jean François d’IVERNOIS

Jean François d’IVERNOIS

Professeur émérite

- Founder of LEPS

- Director of the WHO Collaborating Center for Health Personnel at UFR Bobigny (1988-2005)

- Co-founder of SETE (European Therapeutic Education Society)

- Founder and Editorial Director of the journal Education Thérapeutique ETP/TPE since 2009

Activités récentes :

Publications récentes : Albano MG ; d’Ivernois JF ; Langlume L ; Ahouah M ; de la Tribonnière X
L’effet de Halo : quand les patients éduqués éduquent à leur tour leurs aidant

Educ Ther Patient/Ther Patient Educ 2021, 13, 10204

Email :

ORCIDResumePublication

Gérard LÉVY

Gérard LÉVY

Professeur émérite

Member of the thesis follow-up committee
Contributor to the documentary research

Activités récentes : Thesis follow-up committee
International activities; member of the "task force" in charge of the drafting of documents related to the competences of oral science professionals.

Publications récentes : Albano, MG, d’Ivernois, JF, de Andrade, V, Levy, G. Patient education in dental medicine: A review of the literature. Eur J Dent Educ. 2019 ; 23: 110– 118

The Graduating European Dentist: Contemporaneous Methods of Teaching, Learning and Assessment in Dental Undergraduate Education. J. C. Field, A. D. Walmsley, C. Paganelli, J. McLoughlin, S. Szep, A. Kavadella, M. C. Manzanares Cespedes, J. R. Davies, E. DeLap, G. Levy, J. Gallagher, V. Roger-Leroi, J. G. Cowpe. Eur J Dent Educ. 2017; 21(Suppl. 1): 28- 35

Les médecins dentistes diplômés en Europe : Le méthodes d’enseignement, d’apprentissage et d’évaluation contemporaines en formation diplômante J. C. Field, A. D. Walmsley, C. Paganelli, J. McLoughlin, S. Szep, A. Kavadella, M. C. Manzanares Cespedes, J. R. Davies, E. DeLap, G. Levy, J. Gallagher, V. Roger-Leroi, J. G. Cowpe.
https://adee.org/taskforce/le-diplômé-européen-en-médecine-bucco-dentaire
Version française : G. Lévy9 | V. Roger-Leroi11 |P. Eisenberger-Debreuille

Email : gerard.levy@u-paris.fr

ORCIDResumePublication 1Publication 2Publication 3

Gérard REACH

Gérard REACH

Professeur émérite, Membre de l’Académie Nationale de Médecine

Activités récentes :

Publications récentes : Reach G, Chenuc G, Maigret P, Elias-Billon I, Martinez L, Flipo RM. Implication Of Character Traits In Adherence To Treatment In People With Gout: A Reason For Considering Nonadherence As A Syndrome. Patient Prefer Adherence. 2019 Nov 7;13:1913-1926. doi: 10.2147/PPA.S227329. PMID: 31806940; PMCID: PMC6844210.

Email : gerardreach@icloud.com

ORCIDResumePublication

Dieudonné LECLERCQ

Dieudonné LECLERCQ

Professeur émérite Université de Liège (ULiège)

Creator, at ULiège, of STE (Service de Technologie de l'Education), of SMART (Service Méthodologique d'Aide à la Création de Tests), of Guidance Etudes (Methodological help to students), of CAFEIM (Centre d'Auto-Formation et Enseignement Individualisé Multi-Médias)
Teacher since 1980 at the University of Liège (Faculties of Psychology and Education and Faculty of Medicine) and since 1984 at the University Sorbonne Paris Nord (at LEPS).

Activités récentes : Teaching and research in the areas of psychology of learning, assessment of learner learning, training methods, metacognition, and the Design and Evaluation of Multi-Media Messages.
PUBLICATIONS

Publications récentes : Toutes mes publications sont téléchargeables gratuitement depuis
https://orbi.uliege.be/simple-search?query=Dieudonné+Leclercq

Récemment :
Guemazi-Kheffi F., Gagnayre R & Leclercq D. (2022). L’apport d’un débat métacognitif basé sur les degrés de certitude dans les connaissances d’adolescents atteints d’un diabète. Diabète et Obésité. vol. 17, n° 150, pp. 27-39.
http://hdl.handle.net/2268/268128

Pétré B., Margat, A., Servotte, J-C., Guillaume, M., Gagnayre, R., Ghuysen, A. & Leclercq, D. (2022) Patient education in case of Outbreak: Adopt the CEdRIC strategy Western Journal of Emergency Medecine. Volume 21, (6), 51-60 http://hdl.handle.net/2268/254760

Pétré B, Paridans M, Gillain N, Husson E, Donneau A-F, Dardenne N, Gillet N, Leclercq, D. & Guillaume . (2022) Factors influencing the adoption and participation rate of nursing homes staff in a saliva testing screening programme for COVID-19. PLoS ONE 17(6):e0270551
https://hdl.handle.net/2268/292909

Email : d.leclercq@uliege.be

ORCIDResumeORBIPublication 1Publication 2Publication 3

Rémi GAGNAYRE

Rémi GAGNAYRE

Professeur émérite en Sciences de l’éducation et de la formation - Ancien Directeur du LEPS

Her work focuses on the actors, devices and systems at the interface between education and health that contribute to learning from a perspective of health promotion, cognitive justice and empowerment.

Activités récentes : Ongoing supervision of 7 PhD students and project manager for LEPS and the Ecole Universitaires de Recherches en Sciences infirmières (University School of Nursing Research)

Publications récentes : Nokovitch L, El Hajj H, Deneuve S, De Andrade V, Gagnayre R, Margat A. Visual–spatial abilities enhancement and spatial anatomy learning: A systematic review. Med Educ. 2025;1‐11. doi:10.1111/medu.70022
Soleymani D, Pougheon-Bertrand D, Gagnayre R. A Digital Behavior Change Intervention for Health Promotion for Adults in Midlife: Protocol for a Multidimensional Assessment Study, JMIR Res Protoc 2025;14:e60559 URL: https://www.researchprotocols.org/2025/1/e60559 doi: 10.2196/60559
Mehrnoosh Yazdanbakhsh, Vincent De Andrade, Laurence Spiesser-Robelet, Rémi Gagnayre ,The need for educational intervention for breastfeeding women and the professional practice of midwives in France to promote breastfeeding: A joint explanatory study, Eur J Midwifery 2024;8(December):73 https://doi.org/10.18332/ejm/191176
Foucaut A.-M., Aumaître A., Gagnayre R., Implementabilité de l’intervention multimodale sur les déterminants et facteurs de l’activité physique après le traitements en oncologie ( DeFActo 2), Cahier de nutrition et de diététique, 2024
Allory E., Scheer J., De Andrade V., Garlantézec R., Gagnayre R., Characteristics of self-management education and support programmes for people with chronic diseases delivered by primary car team : a rapid review. BMC Primary Care (2024) 25:46 https://doi.org/10.1186/s12875-024-02262-2
Quesnay P, Gagnayre R. L’approche par compétences dans les formations en santé : de la prescription aux pratiqques pédagogiques. Carrefours de l’Education. N°59, Juin 2025, 45-61

Email : remi.gagnayre@univ-paris13.fr

ORCIDResumePublication

Sylvie AZOGUI-LEVY

Sylvie AZOGUI-LEVY

Professeur émérite. PU-PH Odontologie et Santé Publique ; Université de Paris Cité

Sylvie Azogui-Lévy is a specialist in oral public health and works more specifically on social inequalities in health. Her hospital work focuses on the evaluation of professional practices and on oral health therapeutic education for people in social difficulty.

Activités récentes : Took over the presidency of Promosanté Ile de France

Publications récentes : 1. Dieng S, Cisse D, Lombrail P, Azogui-Lévy S. Mothers’ oral health literacy and children’s oral health status in Pikine , Senegal: a pilot study. PLoS One. 2020 Jan 23;15(1).
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31971936/

2. Marquillier T, Lombrail P, Azogui-Lévy S. Social inequalities in oral health and early childhood caries : how cant hey be effectively prevented ? A scoping review of disease predictors. Rev Epidemiol Sante Publique. 2020; 68 (4):201-214.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32631663/

3. Bas AC, Azogui-Lévy S. Socio-Economic Determinants of Dental Service Expenditure: Findings from a French National Survey. Int J Environ Res Public Health. 2022 Jan 25;19(3):1310. doi: 10.3390/ijerph19031310. PMID: 35162334; PMCID: PMC8835070.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35162334/

Email :

ORCIDResumePublication 1Publication 2Publication 3